De term communicatie wordt in de volksmond veelal gebruikt voor het voeren van ‘gesprekken’ en je lichaamshouding. Maar communicatie behelst nog veel meer. In principe gaat het om alles wat je doet om je te uiten aan anderen en mode hoort daar zeker bij. Zo kun je met de kleding die je draagt van Henk ter Horst fashion group laten zien hoe je in het leven staat.
Wanneer je bijvoorbeeld erg dol bent op de natuur, dan kun je ervoor kiezen om een groen colbert te dragen. Die kleur draagt rust uit. Maar ook op andere manieren wordt mode als communicatiemiddel gebruikt. Zo kun je met mode bijvoorbeeld een statement maken. Denk aan de punkstyle waarmee je kan laten zien dat je losbandig in het leven staat. Maar bijvoorbeeld ook nette kleding om te laten zien dat je representatief bent.
Mode is natuurlijk ook een manier om je creativiteit te uiten. Je kunt zelfs stellen dat je je eigen kunstwerk bent. Je ziet dan ook een positieve kentering als het om mode gaat. Dat wil zeggen: steeds meer jongeren volgen niet de gebaande paden, maar onderzoeken echt wat ze leuk vinden. Wat bij ze past, waar ze zich fijn bij voelen en sommigen ontwerpen ook hun eigen kleding.
Met je kleding kun je ook laten zien tot welke identiteit je behoort. Enerzijds kan dit zeer opzichtig zijn. Denk aan specifieke subculturen zoals gothics, punkers en ga zo maar verder. Wanneer je tot die subgroep behoort, of wilt behoren, dan gebruik je die elementen in de kleding en daarmee kan je laten zien dat je ergens bij hoort. Maar ook op subtieler vlak kan dit uiteraard. Door bijvoorbeeld louter duurzame kleding te dragen, gemaakt van diervriendelijke materialen. Dat je daarmee laat zien dat je dierenwelzijn hoog in achting hebt staan.